Obrnutih položaji Sirshasana (Stoj na glavi) i Sarvagasana (svijeća)

Obrnutih položaji Sirshasana (Stoj na glavi) i Sarvagasana (svijeća)

U ovom članku ćemo se osvrnuti na djelovanje obrnutih položaja na tijelo, posebno na djelovanje dviju asana: sirshasana i sarvagasana. Dobrobiti koje se dobiju izvođenjem ovih dviju asana su neprocjenjive i neopisive.

Obrnute asane mijenjaju djelovanje gravitacije na tijelo; umjesto da je sve privučeno prema stopalima, orijentacija se mijenja prema glavi. Isto tako, na emocionalnim i psihičkim razinama obrnute asane preokreću sve bacajući novo svjetlo na stare obrasce ponašanja i življenja. Općenito te vježbe poboljšavaju zdravlje, smanjuju anksioznost i stres, te povećavaju samopouzdanje. One također povećavaju mentalnu snagu, koncentraciju i sposobnost podnošenja velikih radnih napora.

Obrnute asane

potiču opskrbu mozga krvlju, hrane neurone i izbacuju toksine. Krv i limfna sakupljeni u donjim udovima i abdomenu vraćaju se natrag u srce, zatim cirkuliraju kroz pluća, čiste se i vraćaju u sve dijelove tijela. Taj proces hrani stanice cijelog organizma. Obogaćena krv omogućuje pituitarnoj žlijezdi djelotvorniji rad, podiže tonus cijelom endokrinom sustavu.
Dok se tijelo nalazi u obrnutom položaju disanje postaje sporo i duboku maksimizirajući izmjenu ugljičnog dioksida i kisika. Osim toga abdominalni organi: jetra, slezena, želudac, bubrezi i gušterača dobivaju snažnu masažu, što im pomaže u boljem funkcioniranju.

Tradicionalno, obrnute asane se upotrebljavaju za sublimaciju i transformaciju seksualne energije u duhovnu. Cilj vježbi, u tom kontekstu, jest stimuliranje chakri, otvaranje sushumna nadija te slobađanje kundalinija radi psihičkog buđenja.

Kontraindikacije: Ljudi koji pate od visokog krvnog tlaka i bolesti leđa, posebno iskliznutog diska, ne bi trebali izvoditi ove asane. Ljudi s bolestima srca te bolestima koje onečišćuju krv ne bi trebali raditi ovu asanu dok se krv ne pročisti. Žene ne bi trebale raditi ovu asanu tijekom trudnoće i menstruacije. Ljudi sa problemima vratnog dijela kralježnice bi također trebali izbjegavati ove asane.

Napomena: za sve kontraindikacije i ispravno i sigurno izvođenje ovih asana trebate se obratiti iskusnom učitelju joge.

SIRSHASANA – stoj na glavi

Sirshasana je „kralj“ svih asana. Sirshasana pojačava dotok krvi u mozak i pitutarnu žlijezdu revitalizirajući cijelo tijelo i um. Uklanja anksioznost i druge psihičke poremećaje koji su korijen mnogih bolesti. Zato se preporučuje za prevenciju astme, alergije, dijabetesa i menopauzalne neravnoteže. Pomaže i kod mnogih oblika živčanih i žljezdanih poremećaja. Uklanja pritisak na leđa, a obrnuti tok krvi u nogama pomaže pri regeneraciji tkiva.
Ova asana je vrlo korisna za buđenje sahasrara chakre i zato se smatra najboljom asanom. Mnoge kronične, neizlječive bolesti želuca, crijeva, pluća, srca, bubrega, urogenitalnog sustava, uši i oči se liječe od redovite prakse
U položaju disati samo kroz nos. Nepravilno disanje (kumbhaka, rechaka i puraka-zadržavanje, izdah i udisanje-učinit će asane nestabilnom).

Jedna od najvažnijih asana, ali i jedna od najtežih za izvoditi. Mnogi je pokušavaju napraviti uz veliku želju, ali često znaju i pasti na leđa, ozljediti vrat. Asana se treba izvodit jako polako, prvo uz asistenciju i zid.

SARVAGASANA – svijeća

Ovo je vrlo važni položaj. Praksom ovog položaja možete imati zdravi sjaj u očima, šarm, ljepotu i magnetske aure na licu. Položaj stimulira tiroidnu žlijezdu uravnotežujući krvožilni, probavni, reproduktivni, živčani i endokrini sustav. Uz obogaćen dotok krvi u mozak, ona smiruje um, uklanja mentalni i emocionalni stres, srah i glavobolju, te pomaže u rješavanju psiholoških poremećaja. Stimulira se i timusna žlijezda i potiče imunološki sustav. Korisna je za hemeroide. Podiže tonus nogu, abdomena i reproduktivnih organa uklanjajući ustajalu krv i tekućinu. Jako korisna vježba za proširene vene.
Sarvagasana se upotrebljava u joga terapiji za tretman astme, dijabetesa, kolitisa, poremećaja tiroidne žlijezde, impotencije, prolapsa, menopauze, menstrualnih poremećaja itd.
Redovno vježbanje sprječava kašalj, prehladu i gripu. Mada uz sve navedene prethodne kontraindikacije ovu vježbu ne bi trebali izvoditi ljudi sa povećanom tiroidnom žlijezdom.
Postoji verzija ove asane Vipareeta karani mudra.

Redovitim prakticiranjem ovih asana mogu se osjetiti i iskusiti sve navedene dobrobiti.

Izvor: Asana, pranayama, mudra, bandha – Swami Satyanada Saraswati